vrijdag 23 augustus 2013

WATOU 2013

Op vraag van de organisatie van het kunstenfestival mocht ik dit jaar als huisfotograaf rondlopen op de opening. Leuk dat ik gewoon mocht doen wat ik bij wandelingen en bezoeken altijd doe, weergeven wat me opvalt, aanspreekt en raakt.
 

'over de liefde die we niet begrijpen'

Watou, je moet moeite doen om er te geraken. Bovendien is poëzie en hedendaagse kunst in een uithoek als dit dorp zoiets als een balletfestival organiseren in Waterland-Oudeman. Het is letterlijk grenzen verkennen. Het werkt wel.

meer foto's na de klik


'Human Feelings as Drugs", Valerio Loi in het Douviehuis

'Les Mots Bleus, Anne Brégeaut en
'Desir', Annette Messager in het klooster

'Dichter aan de lijn' in de Kerkhofstraat

Carlos Aires in de kerk

Meestal de plek waar ik minst mee voel, maar dit jaar een hoogtepunt,
het gemeentehuis:
'A Promise of  More', Ian Burns
 
'Me' Rose Verloop

beide werken werken wonderwel samen in dezelfde ruimte
 
 

De ontmoeting met de kunstenares was ook hilarisch. Ik kwam nog even terug de kamer in, omdat dit beeld me toch wel geraakt had. Ondertussen was een vrouw duchtig aan het friemelen aan de stopnaaldjes. 'Het is mijn beeldje hoor. Het is hier met de post gekomen en ik wou het nog even fatsoeneren' zei ze toen ze m'n bezorgde blik zag. De foto's zijn van voor het gefriemel.

Ijzig stil in de grote zaal van het gemeentehuis voor (of door) Berlinde De Bruyckere:


Als versteende liefde, Nimesis, van Jan Van Oost in de Rode hoed:

De Douviehoeve, dit jaar de lokatie met de meeste werken.

Zo zag het er de eerste dag uit, vandaag waarschijnlijk heel anders.


Het prachtige 'private moon' van Leonid Tishkov.
En de intrigeerdende wolvin 'Look at Me' van Pawel Wocial



Housetraps in de graanschuur van Jonas Vansteenkiste:


In het parochiehuisje onze bizarre relatie met (huis)dieren.
Floor Coolsma, Boucherie
 
Edward Lipski, Dog
 
Tinkebell, save the snails
 
Koen Vanmechelen in de kelder van de brouwerij
 

Het was aangenaam, leuk en boeiend om voor het eerst 'in opdracht' als huisfotograaf het festival te bezoeken. Ik wens de volgende beeldreporter even mooi weer toe. Wij steken volgend jaar zeker terug België over. Voor ons blijft het een beetje een bedevaart van grens naar grens.

alle foto's



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

beoordeling

afstanden